Poznáš muže svých snů - recenze

Tisk PDF

Zarputilý Newyorčan Woody Allen se opět vrací do jedné z evropských metropolí, tentokrát se jedná o Londýn, tam roztáčí kolotoč plný komplikovaných vztahů, chytrých dialogů, propracovaného scénáře a v neposlední řade velkých hereckých výkonů. O ty se v jeho nejnovějším filmu - Poznáš muže svých snů (You Will Meet A Tall Dark Stranger), stará celá řada těch nejzářivějších hvězd stříbrného plátna.

Když Woody Allen natočil svůj předchozí film Whatever Works, vypadalo to, že se pomalu vrací ke své klasické tvorbě, která ho proslavila nejvíce. Hned dalším snímkem však tyto spekulace rázně utnul a opět zamířil do Evropy, jejíž kinematografii si velmi oblíbil. V londýnských kulisách tak můžeme sledovat počínání hned několika hereckých hvězd, které kývly na spolupráci s legendárním režisérem a scénáristou.

Snad největší „rybou v rybníce“ je Anthony Hopkins, který je na svůj věk evidentně ve formě a mohl si tedy dovolit vystřihnout roli stárnoucího muže, jenž se snaží dohnat dávno ztracené mládí. Krom četných návštěv fitcentra a solária opustí svou ženu Helenu (Gemma Jones). Své srdce a především kreditní kartu, poskytne Charmaine (Lucy Punch), jenž si „dočasně“ vydělává jako společnice. Mnohem zamotanější vztahy musí řešit Alfieho dcera Sally (Naomi Watts), která po boku svého muže Roye (Josh Brolin) velmi strádá. Není divu, že se ráda nechá okouzlit Gregerm, kterého ztvárnil ženský idol Antonio Banderas. A aby toho nebylo málo, Roy se zamiluje do spanilé sousedky v podání Freidy Pinto.

I přesto, že zápletka vypadá poněkud krkolomně, na Allenovy poměry se jedná o příběh uvěřitelný a takříkajíc civilní. Woody Allen je proslulý mnohdy absurdními a neskutečnými dějovými zvraty, jeho nový snímek však působí opravdu „normálně“. Tedy až na úplný závěr, tam si režisér neodpustil celou zápletku poněkud vyšperkovat.

Hodnotit herecké výkony je v tomto případě asi zbytečné, neboť spolupráce geniálního režiséra s prvotřídními herci většinou dopadá podle očekávání, tedy na výbornou. Woody Allen je ve světě filmu takovou ikonou, že se herci doslova perou o angažmá v jeho filmech. Anthony Hopkins prý roli přijal výhradně kvůli úctě k Allenovi a na roli jeho mladé partnerky se před Lucy Punch počítalo s další hvězdou první velikosti - Nicole Kidman. Ta i přes veškerou snahu natáčení nezvládla, neboť měla ve stejném termínu nasmlouvané natáčení jiného filmu - Rabbit Hole.

Poznáš muže svých snů je chytrý film. Allen je při psaní scénářů opravdu důsledný a jeho vzdělání a kulturní rozhled doslova čiší z každého dialogu, kdo však čeká typickou záplavu slovního i situačního humoru, možná bude nepatrně zklamán. Není to tím, že by Allen natočil horší film, než v minulosti, zkrátka natočil film, který je jiný. I tak se divák dosyta zasměje a z kina odchází spokojen a potěšen kvalitním kulturním zážitkem. Woody Allen je zkrátka jedním z mála filmových tvůrců, který je v divákovi schopen tento pocit vyvolávat pravidelně.

V kinech od 4.11.2010

Poznáš muže svých snů (You Will Meet a Tall Dark Stranger), Komedie / Romantický, USA / Španělsko, 2010, 98 min

Režie: Woody Allen